Wednesday 10 July 2013

PENGALAMAN BERSALIN ANAK PERTAMA


 PENGALAMAN BERSALIN ANAK PERTAMA

Hari ni genap aku pregnen 36 minggu, makin sarat..tak boleh lari dr selalu pikir mcm mane la nk bersalin kali ni..mudah2an dipermudahkan Allah.. Aku plan kali ni pun nk bersalin di Pusat Perubatan Naluri, Wangsa Maju, sebab mmg puas hati bersalin kali pertama kat sane dl..
Ok la…kali ni aku nk citer balik pengalaman bersalin anak pertama aku dulu...sambil2 refresh balik memory kan.. Lepas lebih kurang 3 bln kahwin, UPT positif. Yeehuuu…masa tu hepi sgt, mcm tak percaya.. aku percaya semua mommies mesti rasa yg sama bila dpt positif UPT kan
Oleh sebab menstrual cycle aku mmg tak regular, EDD 1st baby ditetapkan based on scan iaitu 11/08/11. Baby delivered on 02/08/11.
2 minggu sebelum bersalin.
Rasa sangat penat & tak larat tambah plak dengan oncall & workload yg byk. Actually masa tu aku still doctor pelatih (Houseman) di Hospital Seremban. Memang sgt mencabar. Boleh kata aku keje 80-100jam seminggu. Kaki dh bengkak mcm gajah..sebab byk berjalan, berdiri n turun naik tangga..tiap kali jalan gak la kaki aku sakit sbb sgt bengkak..sume ni ada hikmahnya..
1 minggu sebelum bersalin.
Aku stil kene oncall even aku rayu ngan aku nyer HO leader supaya dpt oncall yg ringan sket..tapi die sket pun xkesian kat aku..maybe die xpenah rasa ape yg aku rase..xpe..aku dah pun maafkan die..kalo dept lain bile dh jejak 32 minggu dh tak payah buat oncall..bygkan keje 36 jam non stop, bleh kira brape minit je aku dpt curi duduk, dgn kene cover the whole ward (lbh krg 30-40 patients)..psl detail keje tu xpayahla aku explain..nnt nmpk mcm x ikhlas plak bekerja kan..jgn slh phm..aku mmg ikhlas, aku suke lyn pesakit, aku phm tiap kerja ada tanggungjawabnye..tp kdg2 mmg rs bdn ni dh tak larat n perlu rest..
Minggu ni Braxton Hicks aku dh mkin kerap tp biase mmg aku ignore je..thats a good sign..knp nk risau kan..? tp yg xbestnye mlm2 tak blh tido, dh la bdn penat, mlm takdpt tido plak..5-6 kali kne ulang alik toilet, skt pinggang, baby non stop kicking..sume pengalaman pertama aku ni mmg make a big difference..ye la.. sblm aku mmg xde mslh tido lgsg..letak je kepala kat bantal or meja sekalipun aku dh blh trus lelap..
01/08/2011
Hari ni first Ramadhan dan aku berpuasa..alhamdulillah sempat jugak aku pose sehari..Lepas blk keje aku pegi bazaar Ramadhan dgn encik Hubby. Masa tu mmg aku ingat lg aku mmg sgt tak larat n rs berat nk jln tp aku kuatkan jg k bdn ni sbb mmg aku suke sgt p bazaar Ramadhan..suke jln2 n tgk mkn 2 yg dijual…aku ingt ms tu aku teringan jus nanas, tp rasenye hampeh..bukan btul2 jus pun..tp jus kordeal yg mmg tak sedap..buka pause sederhana je…aku abis makan sume lauk yg dibeli..air nanas tu je mmg terpaksa dibuang sbb tekak aku dh takleh nk accept rs die yg hampeh tu..
02/08/2011
Hari ke-2 Ramadhan, niat berpuasa hari ni.. Bangun pukul 4 pagi aku rasa underwear basah & mcm ada air mengalir keluar..Masa tu dh terdetik ”Eh ni air ketuban aku ke?” walaupun demikian terdetik, aku sambung tido blk..hehe..aku lebih mementingkan tido ms tu..
Then bgn tido pukul 6 pagi, siap2 pegi keje. Aku bgtau jugak encik hubby psl air yg keluar tu n firasat aku, die suh aku amik cuti ari ni tp aku yg berdegil nk pegi keje jugak sbb hari ni aku in charge kat OT(operation theatre), tugas aku hari ni assist Mr. D dlm OT. Sampai di hosp, aku cek sendiri guna kertas litmus, mmg positif aku leaking. Aku beli overnight pad n trus pakai..But aku still masuk OT & sempat assist 3 operation. Sambil menunggu 4th case iaitu laparotomy, aku saje tny nurse dlm OT tu, “Kak, kalo dh pecah ketuban, agak2 brape jam lg yek nk bersalin?” staff nurse tu terkejut & terus kecoh kat sume staf termasuklah bgtau Mr. D. Apalagi, akupun disuruh ke labour room ms tu jugak, n die siap suh staf tlg bwk aku naik wheelchair, mmg aku rs nk tergelak je ms tu..Aku ckp aku blh jln lg mcm biase, sbb mmg aku xrasa sakit pun lg..Cuma pad yg aku pakai ni dh almost basah lencun. Akupun turun ke klinik O&G, jmp Dr. J. Die cek aku dhbuka 2 cm (siap buat membrane sweep kat aku..sakit gak). Masa tu dh kuar darah sket..Die suh aku p labour room, tp aku ttp berdegil xnk bersalin kat hosp seremban..sbb mmg aku dh plan nk bersalin kat KL. Lps wat CTG, aku call husb ckp aku nk drive blk KL skang sbb nk bersalin…die pun nk terkejut jugak n tak kasi aku drive sorg, die sndr nk dtg amik aku kat Seremban bwk blk KL..OK la..sebagai isteri yg patuh (ceewaahh), aku tunggu je la die datang..
Dipendekkan crite, aku smpi kat Pusat Perubatan Naluri lbh kurang kol 2.30 ptg. Bukaan still 2 cm. Kol 5 ptg br aku stat rs skt..mcm senggugut,mkin lame mkin kerap..selang 2 minit skali..ms aku buka pose pukul 6 ptg tu aku tgh skt..tp aku mkn gak sbb nk tenaga ms meneran nnt..aku request epidural, tp dpt lmbt lbh krg pkl 9 mlm br doc bius dtg.ms tu dh buka 7cmMcm rugi jugak sbnrnye Cuma dpt epidural sejam je…tp mmg sgt membantu, aku dh tak thn skt sgt…smpi tak mampu nk ckp or nangis pun, aku just diam menahan skit..lps dpt epidural br setitis air mata aku keluar..air mata kelegaan..mmg aku kagum ngan mommies yg bersalin tanpa ape2 pain relieve,salute to u all…. Pukul 10.10mlm aku slamat melahirkan, dengan skali push..disambut oleh Dr. Z (aku follow up ngn Dr.K, tp kebetulan ms tu Dr. K cuti)..maybe aku beruntung gak sbb dh slalu sambut kelahiran baby n tgk teknik push yg betul. So teknik pushing yg aku guna mmg efektif..
Lahirlah anak aku yg pertama, lelaki, 2.9kg bernama… HAZIQ AZFAR BIN NORHAFIZ.. detik2 aku bersalin pun dh dirakam oleh encik Hubby tercinta..memori yg mahal..nnt bile anak aku dh besar blh la die tgk mcmane aku bersalinkan die nnt..heheheh…
OK, begitulah kisah pengalaman bersalin anak pertama aku..yang buruk2 tak payahla korg amik..amik yg baik2 je..biasela..sume org xperfect…
Doakan aku dgn 2nd baby ni plak ye..smoga dipermudahkan waktu bersalin nnt…n semestinye aku nk bersalin kat PP Naluri lg…

No comments:

Post a Comment